امیدواریم سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سفر سازنده‌ای باشد/ روابط تهران و باکو بعد از تنش ناخواسته وارد فاز جدید خواهد شد


امیدواریم سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سفر سازنده‌ای باشد/ روابط تهران و باکو بعد از تنش ناخواسته وارد فاز جدید خواهد شد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امیدواریم سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سفر سازنده‌ای باشد. ما همواره به آژانس توصیه کردیم مسیر را در چهارچوب حقوقی ادامه دهد. ما در چهارچوب تحولات تصمیم گیری خواهیم کرد.


به گزارش پایگاه خبری اعتماد نو به نقل از ایلنا، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری صبح امروز خود ضمن تبریک سالروز تاسیس بسیج مستضعفین از سوی امام خمینی(ره) و پس از ارائه گاهشمار هفته گذشته وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص اجلاس پیش روی شورای حکام و امکان صدور قطعنامه در خصوص ایران گفت: ما امشب سفر آقای گروسی به تهران را داریم. روابط ایران و آژانس در چهارچوب پادمان است و امیدواریم این سفر، سفر سازنده‌ای باشد. ما همواره به آژانس توصیه کردیم مسیر را در چهارچوب حقوقی ادامه دهد. ما در چهارچوب تحولات تصمیم گیری خواهیم کرد. 

وی همچنین در خصوص دستور کار سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: سفر آقای گروسی از چند وقت قبل مشخص بود. موضوعاتی فیمابین ایران و آژانس وجود دارد که ما همواره سعی کردیم ارتباطمان را در چهارچوب حقوقی ادامه دهیم. آژانس به خوبی می‌داند همه خرابکاری‌های اسرائیل که با سکوت برخی کشورهای مدعی همراه بوده، تاثیر قابل توجهی بر ابعاد فنی فعالیت ایران گذاشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که از سفر معاون نخست وزیر آذربایجان به ایران استقبال شده است، آیا روسای جمهور ایران و آذربایجان در حاشیه اجلاس اکو با یکدیگر دیدار خواهند کرد، گفت: سفر معاون نخست وزیر آذربایجان به ایران سفر قابل توجه و سازنده ای بود ایشان دیدارهای فشرده ای داشتند . در خصوص پروژه های زیادی بحث شد و روابط دو کشور بعد از تنش ناخواسته وارد فاز جدید خواهد شد. آذربایجان این سفر را مبنایی برای عملیاتی کردن برخی پروژه ها قرار داده بود. سفرهای زیادی در هفته های آینده اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی شده است. در چهارچوب اکو هم دیداهای دو جانبه اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی شده است که جزئیات آن را باید از دفتر رئیس جمهور بپرسید.

گفت‌وگوی تلفنی گانتز و آستین درباره ایران
هم اکنون بخوانید

خطیب‌زاده در خصوص نامشخص بودن سیاست ایران در قبال حکومت طالبان گفت: سیاست ایران در خصوص افغانستان به دقت در مواضع دستگاه دیپلماسی مشخص شده است. هیات حاکمه افغانستان به عنوان مسئول وضعیت مردم موظف است امنیت مردم را در دستور کار داشته باشد. ایران هم در همین چهارچوب با همه طرف‌ها از جمله هیات حاکمه ارتباط دارد. در سفر نماینده ایران در امور افغانستان هم مساله تشکیل دولت به شمول همه گروه‌ها مورد تاکید قرار گرفته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه و اینکه آیا این کشور دوباره در نقش پلیس بد ظاهر شده است، گفت: در خصوص برخی مواضع رسانه‌ای محاسبات اشتباه صورت گرفته است و می‌خواهند جای مدعی و متهم را تغییر دهند.   

خطیب‌زاده در خصوص سفر نماینده ویژه روسیه در موضوع سوریه و گفتگوهای صورت گرفته میان دو طرف، گفت: سوریه یکی از کنش گران مهم و غیر قابل حذف در جهان عرب است و از جمله در چارچوب سازمان های منطقه ای چون اتحادیه عرب فعال بوده و هست و این علی رغم تلاش برخی برای حذف سوریه است اما با گذشت زمان به این باور رسیدند که سوریه حذف شدنی نیست و به نفع خودشان و جهان عرب هم نیست این اتفاق، در این میان ایران هم از این رویه استقبال و حمایت می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با نشست وین و دستورکار مشخص آن گفت: تمرکز ما در نشست وین بر رفع تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه است.  ما با کسانی صحبت می‌کنیم که یا مسبب این وضعیت هستند یا بر اساس چارچوب های قانونی  اعتبار و جایگاه حضور در نشست را دارند.

برای مشورت با پایتخت‌ها وقفه‌ای در مذاکرات وین ایجاد شده است
هم اکنون بخوانید


خبر در حال تکمیل می باشد…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 7 =

دکمه بازگشت به بالا