استفاده بهینه از ظرفیت‌های مادی ومعنوی سیستان وبلوچستان ومیزان نقش وسهم مردم بومی

یادداشت

نام استان سیستان و بلوچستان معمولاً بامحرومیت ، تبعیض‌ ، کپرنشینی ، سوختبری ، هوتک ، حاشیه‌نشینی و… گره خورده است. این درحالی است که گنجینه‌های ارزشمند و ثروت‌های خدادادی و ذخایر زیادی در ضمیر این استان غریبانه نهفته است. استانی که در پهنای تنها بندر اقیانوسی ایران قرار گرفته و در شاهراه ارتباطی جاده ابریشم و کوریدور شمال و جنوب ؛ معادن و ذخایر طبیعی و خدادادی آن فراوان و از منظر طبیعت بکر و منابع انسانی بسیارغنی..! اما شاید بنا به بی‌تدبیری متولیان امور و یا سوءمدیریت مدیران درگذشته ، سهم مردم این استان از این همه منابع خدادادی ، درپایین ترین سطح ممکن بوده است. مردم شریف ، نجیب ، صبور و میهن دوست این استان ، ارزش و لیاقتشان بسیار بالاتر از این درجه از زندگی فعلی است.

آنچه که وظیفه متولیان امر در قبال این همه ثروت خدادادی در این استان می‌باشد ، این است که:

*شرایط را به درستی درک کنند و بین واقعیت‌های اجتماعی و زندگی مردم و ذخایر و گنجینه‌های موجود توازن ایجاد کنند.

* ازنیروهای بومی در استخراج گنجینه‌ها،کار گرفته و در نتیجه برای دگرگون کردن شرایط فعلی مردم استان و بهبود وضعیت آنان استفاده کنند.

ایجاد اشتغال با راه‌اندازی کارخانه‌ها و تولیدی‌ها، آسان‌سازی تجارت و صادرات و واردات ، فعال سازی بازارچه های مرزی ، اختصاص و صرف بودجه‌هایی در زمینه‌های اقتصادی ، عمرانی و هر برنامه‌ای که بتواند شرایط سخت زندگی مردم این استان را اندکی دگرگون کند ، مهم و حیاتی است.

 ورود به موقع و آگاهانه بر اساس منافع ملی در امور سیاست و امنیت جمعی ، اقتصاد جهانی ، محیط زیست ، برای بهره‌گیری از تحولات و فرصت‌هایی که متعاقب آن تحولات عمیق پیش می‌آیند ؛ که در نتیجه با ارتقای جایگاه منطقه‌ای و جهانی ؛ منتج به افزایش قدرت ملی ، ثروت ملی ، انسجام ملی و در نهایت به برخورداری عزتمندانه مردم از مواهب زندگی ختم خواهد شد،لازمه شرایط فعلی است.

دولتمردان و کارگزاران باید با تقسیم صحیح امکانات ، منابع ثروت ساز بالقوه ، ساماندهی امکانات موجود ، فرصت توسعه و تولید ثروت ملی را عملیاتی سازند. بدون کوچکترین تردیدی شناخت ظرفیت‌های بزرگ ، استعدادهای پیدا و پنهان خیل عظیم نیروی انسانی و به کارگیری همه توانمندی‌ها و استعدادهای درخشان شایستگان و توجه عملی به همه الزامات و مقدمات مشارکت فعال که منجر به راه یابی به میدان فرصت های ملی و منطقه‌ای و جهانی خواهد شد. زیراتوجه عقلانی و مدبرانه‌ به جهان پیرامون و مقتضیات آن ، با شناخت فرصت‌ها و همه ملزومات بازیگری در سیاست بین‌الملل و قرار گرفتن درجایگاه درست تاریخ امکان پذیر است. و این راهبرد بهترین و با ارزش ترین و اثرگذار ترین هنر حکمرانی برای ثروتمند کردن ملت خواهد بود. علاوه بر آن نشان دهنده اوج لیاقت ساختار سیاسی و اداری و بهره گیری از شایستگان و دانایان ایران زمین نیز می باشد.

پرویز سارانی – فعال سیاسی

پانزدهم آذرماه هزار و چهارصد و دو  

ارتباط با همسایگان برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا